Over het tekenfilm project

Kort nadat ik het brandweerfilmpje van Rens had gemaakt kwam mijn dochter Mieke met de vraag of ik ook een filmpje voor haar wilde maken. Omdat ik voor haar beide broertjes Stijn en Rens al een filmpje had gemaakt kon ik daar natuurlijk geen nee tegen zeggen. Mieke vertelde er ook bij dat het verhaal over prinsessen moest gaan en dat er ook paarden in het verhaal voor moesten komen. Nu is de meisjes-wereld van prinsessen en paarden niet exact mijn wereld. Hierdoor duurde het even voordat ik iets van een verhaallijn had, die ook als tekenfilm goed is uit te werken. Maar toen de winter éénmaal stevig zijn intrede had gedaan was er voldoende inspiratie verzameld om dit project te starten. De exacte verhaallijn ga ik nog niet verklappen. Deze ligt overigens alleen op hoofdlijnen van vast en is nog niet voor de volle 100% uitgewerkt.

Het thema prinsessen en paarden zijn erg verwant aan prinsen, ridders en kastelen. Een echte slechterik kan natuurlijk niet ontbreken in het verhaal: een boze koning met een enge draak in zijn buurt die op een verlaten en vervallen kasteel woont gaat waarschijnlijk deze rol invullen. De broertjes van Mieke gaan ook nog terugkomen in het verhaal als stoere ridders die opkomen voor hun zusje als ze in gevaar is. Natuurlijk komt alles goed weer goed, wordt de slechterik verslagen en leeft iedereen nog lang en gelukkig!

Als je eenmaal een verhaallijn hebt, moet je daar ook nog een teken- en animatiestijl bij zoeken die niet al te lastig en tijdrovend is om toe te passen. Ik had een paar thema's in gedachten voor de stijl. Aan de ene kant wil ik iets doen met tekeningen waarvan het lijkt of ze met de hand geschetst en ingekleurd zijn en aan de andere kant wil ik meer drie dimensionale diepte in mijn werk brengen. Met dat laatste had ik in het verleden al een beetje geëxperimenteerd in  een stukje film met Stijn en Rens als spiderman en een stukje voor de Romeinenfilm van Stijn. Op deze techniek wilde ik graag voortborduren en als het kon daar nog wat extra "dimensie" aangeven door mijn tekeningen ook daadwerkelijk in drie dimensies te positioneren bij het animeren.


Alle tekeningen die te zien zullen zijn in de tekenfilm worden op de computer gemaakt maar wel met de hand getekend op een Wacom Cintiq tekentablet. Deze tablet is voor mij een relatief dure investering geweest, zeker als je bedenkt dat het nog steeds een hobby is. Toch is het zeker de moeite waard geweest: een goede tekentablet is een must voor deze stijl en ermee werken is echt een genot! De tekeningen worden allemaal gemaakt met Adobe Photoshop CS4 op mijn Windows Vista PC. De techniek om met deze software tekeningen te maken die enigszins handgeschilderd lijken heb ik afgekeken uit het boek "The Photoshop and Painter Artist Tablet book".

De tekeningen exporteer ik uit Photoshop in het zogenaamd ".png" formaat. In tegenstelling tot het beter bekende ".jpg" formaat wordt in het ".png" formaat de informatie die aangeeft welke delen van de afbeelding transparant zijn wel opgeslagen. Voor het maken van animaties is dit een must want hierdoor kun je ook daadwerkelijk afbeeldingen achter elkaar plaatsen waarbij de voorste afbeelding dan alleen de delen van de achterste afbeelding afdekt die ook echt beschilderd zijn.

De ".png" bestanden importeer ik in een het tekenfilm pakket Anime Studio Pro. In deze software plaats ik alle tekeningen in een virtuele 3d ruimte en breng er bewegingen in. Dit kan zijn door de tekeningen ten opzicht van elkaar te laten bewegen (zoals bij de vliegende duif) of door de virtuele camera van positie te veranderen (zoals toegepast bij het binnenvliegen van de stad). Het plaatsen van de tekeningen in een virtuele 3d ruimte heeft een beetje weg van het opbouwen van een decor voor een toneelvoorstelling. Alleen die vlakken worden geplaatst die voor het publiek ook echt zichtbaar zijn en meewerken aan het krijgen van een echte 3d ervaring.





Een verhaal over prinsessen kan natuurlijk niet zonder een middeleeuws kasteel. Ik heb relatief lang nagedacht wat voor kasteel ik zou gaan tekenen. Ik wilde geen Disney achtig kasteel maar iets statiger. Toen ik weer eens onder de Oostpoort in Delft doorfietste kwam ik op het idee om het verhaal ook echt dicht bij huis te situeren en beelden van het oude Delft te gaan gebruiken in de tekenfilm. Op zoek naar voorbeelden kwam ik natuurlijk het fraaie werk van de Delftse meester Johannes Vermeer tegen. Voor een aantal tekeningen heb ik me laten inspireren door zijn werk. Zo zijn in de openingsscène elementen te zien die afkomstig zijn van "Het gezicht op Delft" en "Het Straatje". Als eerbetoon heb ik de Delftse meester ook als figurant in de openingsscène geplaatst.



In het verhaal wil ik nog een ander lokaal feitje verwerken. Het schijnt dat in de omgeving van Delfgauw/Oude Leede nog een ander kasteel heeft gestaan. Immers in de beleidsnotitie archeologie van de gemeente Pijnacker Nootdorp valt te lezen: "In de gemeente Pijnacker-Nootdorp bevindt zich één terrein dat is aangemerkt als archeologisch rijksmonument: een omgrachte verhoging, vermoedelijk de locatie van het Huis of kasteel Ruyven, dat dateert uit de Late Middeleeuwen en zich bevindt ter hoogte van de Zuideindseweg/Ruijven in Delfgauw. Dit terrein is als rijksmonument op de plankaart van het bestemmingsplan Ruyven/Zuidpolder opgenomen". Ik heb nog niet precies kunnen achterhalen waar dat kasteel zou hebben gestaan. Als je met Google Earth kijkt zie je in de buurt van bedrijventerrein Ruijven dit typische stukje landschap. Zelf vermoed ik dat dit de restanten zijn van het genoemde kasteel. Overigens was Pieter van Ruijven weer een patron van Johannes Vermeer en dan is het cirkeltje weer rond.